تبلیغات
خبرهایی از گوشه و كنار جهان

قالب وبلاگ


خبرهایی از گوشه و كنار جهان
نویسندگان
نظر سنجی
به نظر شما آیا خوب است كه در وبلاگ تحولاتی رخ بدهد؟




تغذیه برای دیابتی ها

توصیه های تغذیه ای دیابت

۱ – مصرف فیبرهای محلول، زمان لازم برای جذب قند را افزایش می دهد  و از افزایش ناگهانی قند خون بعد از صرف وعده غذایی جلوگیری می نماید، پس مصرف ۱ عدد سیب با پوست ،حبوبات و سبزی های سرشار از فیبر را به شما توصیه می نماییم.

۲ – استفاده از سیب زمینی و هویج و آردهای سفید ،آرد برنج ،جوانه گندم و… که حاوی  اندیس کلیسمی بالایی هستند برای شمامضراست، زیرا این مواد به سرعت قند خون را بالا می برند.

۳ – محدودیت و عدم استفاده از کربوهیدرات های ساده، قند و شکر ،شیرینی،مربا ،آرد سفید و ژله را به شما توصیه می شود زیرا این مواد از نظر تغذیه ای بسیار کم ارزش هستند و برای شما مضر.می باشند

۴ – جایگزینی کربوهیدرات های ساده با انواع کمپلکس (مانند نان های سبوس دار مثل نان سنگک یا نان جو) بسیارمفید است زیرا این مواد غذایی با دارا بودن فیبر و ویتامین ها از جمله ویتامین های «ب» قند خود را به کندی وارد خون می نمایند.

۵ – ازمصرف چربی بپرهیزید زیرا چربی زیاد، سرعت سقوط بدن به سوی بیماری دیابت را تسریع می نماید، به ویژه چربی های اشباع (جامد) که بر توانایی تاثیر انسولین بر متابولیسم قند تاثیر منفی می گذارند. بنابراین چربی های مرئی گوشت ها (چربی هایی که با چشم دیده می شوند مانند: پیه و دنبه)را جدا کنید، مرغ را حتما بدون پوست مصرف نمایید و مصرف سینه مرغ را به جای ران و گوشت سفید را به گوشت قرمز ترجیح دهید.

۶ – ماهی سرشار از امگا ۳ هستند و مصرف این اسیدهای چرب مفید برای بیماران مبتلا به دیابت (مرض قند) بسیار مفید است، بنابراین مصرف حداقل ۲ بار در هفته ماهی را فراموش نکنید. البته روش های پخت در فر و ماکروویو که احتیاج به روغن و سرخ کردن ندارند در اولویت قرار دارند.

۷ – پیاز و سیر (چنانچه مشکلات گوارشی مانع از مصرف آنها توسط شما نمی شود) از قدیمی ترین مواد خوراکی هستند که از نظر کنترل بیماری دیابت مورد توجه بوده اند و تحقیقات جدید این مواد را تایید کرده اند. (البته به شکل خام یا پخته تفاوتی ندارد)

۸- کلم بروکلی از سبزی های بسیار مفید است که منبع غنی از کروم می باشد و در تنظیم قند خون بسیار موثراست (در بعضی از موارد مصرف کروم نیاز به قرص را برطرف کرده است)

در یک پیمانه کلم بروکلی حدود ۲۲ میکروگرم کروم وجود دارد یعنی ۱۰ برابر بیشتر از سایر مواد غذایی. جو نیز از نظر دارا بودن کروم جز موارد غنی به حساب می آید. از سایر منابع می توان به مغز های گیاهی، قارچ های خوراکی، سبوس غلات، ریواس و مخمر اشاره نمود.

۹ – لبنیات مصرفی خود را از انواع کم چرب انتخاب نمایید و مصرف لبنیات پرچرب، انواع خامه ها ، پنیرهای چرب، سرشیر، کره و … را محدود نمایید.

۱۰ – آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های A،C،E و بتاکاروتن از مواد بسیار مهم برای حفاظت از سلول های بتا (سلول های تولید کننده انسولین) هستند، بنابراین از منابع حاوی این مواد استفاده کنید. ویتامین ث به مقدار زیاد در انواع مرکبات، لیموترش، جعفری، توت فرنگی، گوجه فرنگی، فلفل سبز و …وجود دارد .

ویتامین در روغن های مایع نظیر روغن زیتون و جوانه گندم یافت می شود و بتاکاروتن در میوه های رنگی به خصوص زرد تا نارنجی و سبزی های برگ سبز تیره وجود دارد و هر چه رنگ میوه و سبزی تیره تر باشد، مقدار مواد آنتی اکسیدان آن بیشتر است. پس میوه ها و سبزی های خام (اگر مشکل گوارشی ندارید) بهتر از انواع پخته بوده و انواع تازه پخته بهتر از انواع منجمد و بخارپز یا آب پزی است که آب آن هدر رود.

۱۱ – مصرف میوه ها به صورت کامل (با پوست و گوشت) باعث افزایش تدریجی قند خون می شود و جالب است که بدانید بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی در لایه های نزدیک به پوست مواد وجود دارند. پس میوه هایی را که می شود با پوست خورد، همراه با پوست میل کنید و میوه های بسیار شیرین را یا مصرف نکنید و یا بسیار کم مصرف کنیدد: موز، انجیر، آلو، زردآلو، خربزه و …

۱۲ – برخی از انواع ادویه ها فعالیت انسولین را تشدید می نمایند تا جایی که تحقیقات ثابت کرده اند که دارچین، میخک، زرد چوبه (که برای گرفتگی عروق و آلزایمر هم بسیار نافع است) و برگ بو، فعالیت و توانایی انسولین را تا ۳ برابر افزایش می دهند.

۱۳ – تخم شنبلیله و تخم گشنیز از مواردی است که در طب سنتی از آنها استفاده می شود، تخم شنبلیله در واقع می تواند قند خون و کلسترول را در بیماران مبتلا به دیابت و حتی اشخاص سالم تنظیم نماید.

۱۴ – مصرف ۸ – ۷ لیوان آب را در روز (بخصوص در روزهای گرم) ضروری است. مصرف زیاد مایعات و محدودیت استفاده از نمک به شما در کاهش قند خون بسیار کمک می نماید.

۱۵- توصیه ای که مورد تایید بسیاری از متخصصان است، مهمترین رژیم غذایی برای مبتلایان به دیابت را رژیمی معرفی می کنند که برای پیشگیری از بیماری های قلبی هم کارآمد است و در آن چربی بخصوص چربی حیوانی خیلی محدود می گردد و مواد هیدروکربنی (نشاسته ای و قندی) محدود و مواد ی که سرشار از فیبر هستند مانند: حبوبات، دانه های غلات به شکل کامل ، مغز های گیاهی و سبزی ها و میوه های تازه در رژیم غذایی وارد می شود و در آخر به متعادل نگه داشتن وزن بدن و نرمش و ورزش (حداقل ۳ بار در هفته هر بار حداقل ۳۰ دقیقه) و به موازات رژیم غذایی مناسب توجه خاص به پیاده روی و نرمش های روزانه، تامین موجبات آرامش اعصاب بسیار توصیه می گردد.




طبقه بندی: مقالات پزشكی،
[ جمعه 30 بهمن 1388 ] [ 02:39 ق.ظ ] [ امیر محمد ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

قالب وبلاگ تبلیغات